Sadržaj se učitava...
mdi-home Početna mdi-account-multiple Djelatnici mdi-script Studiji mdi-layers Katedre mdi-calendar-clock Raspored sati FOI Nastava search apps mdi-login
Javni menadžment
Public management
2021/2022
4 ECTSa
Informacijsko i programsko inženjerstvo 1.3 (IPI)
Informatika u obrazovanju 1.3 (IUO)
Organizacija poslovnih sustava 1.3 (OPS)
Baze podataka i baze znanja 1.3 (BPBZ)
Katedra za organizaciju
OU
2. semestar
Osnovne informacijemdi-information-variant Izvođači nastavemdi-account-group Nastavni plan i programmdi-clipboard-text-outline Model praćenjamdi-human-male-board Ispitni rokovimdi-clipboard-check-outline Rasporedmdi-calendar-clock Konzultacijemdi-account-voice
Izvođenje kolegija
Cilj kolegija
Cilj kolegija je ukazati na važnost javnog menadžmenta i djelovanje javne uprave. Ukazuje se na suvremene trendove, kao što su: profesionalizam, decentralizacija, nekorumpiranost i djelotvornost javne uprave. Djelotvornost javne uprave podrazumijeva ostvarivanje ciljeva i programa uz što manje troškove. Cilj je isto tako ukazati na novu kvalitetu javnih usluga, za što je važan profesionalni javni menadžment. Studenti će stoga naučiti kako koristiti menadžerski alat i menadžerske funkcije u rješavanju problema javne uprave i javnog sektora.
Preduvjeti
Kolegij nema definirane preduvjete
Norma kolegija
Predavanja
30 sati
Seminar
30 sati
Nastavnik Uloga na kolegiju Oblik nastave Tjedana Sati Grupa
Malbašić Ivan Nositelj
Posarić Nikolina Suradnik
Pikl Lorena Suradnik
Brčić Ruža Vanjski suradnik
Sadržaj predavanja
  • Pojmovna određenja – javna uprava javni menadžment (2)
    Nastanak i razvoj javne uprave. Obilježja javne uprave. Utjecaj suvremenog razvoja na javnu upravu. Globalizacija. Utjecaj globalizacije na neke upravne resore i javne službe. Pojam i važnost javnog menadžmenta. Razvoj javnog menadžmenta. Sadržaj javnog menadžmenta. Perspektive i razvoj javnog menadžmenta. Poduzetničko menadžerska kultura u javnom sektoru.
  • Menadžerski pristup u javnoj upravi (4)
    Tradicionalni menadžerski pristup. Reformatori državnih službi – Wilson. Pokret znanstvenog upravljanja: Taylor. Radna učinkovitost (Fayol). Klasična škola: Mooney i Reiley, Gulick, Urwick. Pobjeda klasičnog menadžerskog pristupa. Kraj klasičnog menadžerizma. Menadžerski pristup u doba države blagostanja. Menadžerski pristup javnoj upravi u SAD: proračunski sustav programskog planiranja, proračun s nultom polaznom točkom. Meadžerski pristup javnoj upravi u Europi
  • Organizacija zadaća javnog upravljanja (2)
    Pojam zadaća javnog upravljanja. Ideje o zadaćama javnog upravljanja. Razvitak i nove zadaće javnog upravljanja. Politička funkcija javnog upravljanja. Vrijednosti u javnom upravljanju. Novi javni menadžment. Dobro upravljanje. Suvremeni politički sustavi javnog upravljanja: sustav partije i države, skupštinski sustav, paramentarni sustav.
  • Planiranje u javnoj upravi. (2)
    Pojam planiranja u javnom sektoru. Vrste planiranja: po stupnju, području, vremenu, organizacijskom obliku. Strateško planiranje: ciljevi, zadaci, sredstva, nadzor. Taktičko planiranje: prikupljanje podataka, analiza radnih operacija, raspored rada na radna mjesta. Utvrđivanje redoslijeda operacija. Model racionalnog planiranja. Model političkog donošenja odluka. Problemi planiranja u javnom sektoru.
  • Funkcije javnog upravljanja (2)
    Pojam funkcija javnog upravljanja. Organizacija funkcija javnog upravljanja. Politička funkcija javnog upravljanja. Izvršna funkcija javnog upravljanja. Administrativno poslovodna funkcija javnog upravljanja. Organizacija funkcija javnog upravljanja u Europskoj uniji: organizacijska i upravna struktura Europske komisije, organizacija I upravna struktura Vijeća EU, organizacijska i upravna struktura Europskog parlamenta. Agencije Europske unije: neovisne agencije, izvršne agencije.
  • Oblikovanje organizacije javne uprave (2)
    Počeci i razvoj proučavanja organizacija. Neke suvremene teorije proučavanja organizacije javne uprave: sociološka teorija raslojavanja organizacije, politička teorija oblikovanja upravnih ureda, ekonomska teorija troškova transakcije, teorija višeznačnosti organizacije. Načela oblikovanja organizacije javne uprave. Hijerarhijska organizacija. Prednosti i nedostaci centralizacije. Decentralizacija kao trend. Teritorijalno načelo i učinci. Organizacija sustava vođenja u javnoj upravi.
  • Državni proces odlučivanja.(2)
    Teorijske osnove državnog procesa odlučivanja: javni izbor. Izravna demokracija, važnost i karakteristike. Predstavnička demokracija: izbor predstavnika, izabrani državni političari, problemi s medijanskim glasačem. Uloga i važnost državnih službenika. Uloga i važnost građana. Pojam željeznog trokuta. Željezni trokut i korupcija: slučaj Hrvatska.
  • Vođenje u upravi (2)
    Razvoj funkcije vodstva. Jednostrana shvaćanja funkcije vodstva. Priroda hijerarhijske vlasti. Teorijske koncepcije: pravni temelj ovlaštenja i odgovornosti. Poslovi vodstva. Upravljanje i vođenje. Proces odlučivanja. Stvaranje radne klime i doktrine ustanove. Klasifikacija vođenja. Osobne karakteristike vođe. Popunjavanje upravnih organizacija vodećim osobljem. Analiza potreba i planiranje vodećeg osoblja. Znakovi talenta za vodeću funkciju. Metode razvoja vodećih osoba.
  • Oblikovanje organizacijske strukture javne uprave. (2)
    Dimenzije organizacijske strukture: složenost, formalizacija, centralizacija. Strukturiranje aktivnosti i katalog poslova. Grupiranje poslova i organizacijske jedinice. Utvrđivanje radnih mjesta i profila stručnosti. Racionalizacija radnih postupaka. Suprotnosti organizacijske strukture. Funkcionalna i teritorijalna organizacijska struktura. Organizacijske promjene javne uprave. Suvremeni organizacijski trendovi u javnoj upravi.
  • Upravljanje javnim financijama.(4)
    Sustav javnih financija i njegovi podsustavi. Raspodjela prihoda i rashoda između razina vlasti. Državni proračun i njegove funkcije: proračunski prihodi, proračunski rashodi, proračunski deficit. Zakon o izvršavanju državnog proračuna. Izvanproračunski korisnici. Proračunski proces. Koraci u upravljanju javnim financijama. Položaj nižih razina vlasti u financijskom odlučivanju. Sudionici proračunskog procesa kod nižih razina vlasti: gradsko/općinsko vijeće, čelnik tijela županije/grada, upravno tijelo za financije, proračunski korisnici, građani.
  • Upravljanje ljudskim potencijalima. (2)
    Karakteristike ljudskih potencijala u javnoj upravi. Sadržaj funkcije upravljanja ljudskim potencijalima u javnoj upravi. Početno razdoblje upravljanja ljudskim potencijalima. Modeli upravljanja ljudskim potencijalima u javnoj upravi. Selekcija ljudskih potencijala. Sustav „plijena“. Sustav zapošljavanja prema sposobnostima. Obrazovanje i profesionalna socijalizacija. Poduzetnost, etičnost i nekorumpiranost. Odnos službenika prema građanima. Odnos službenika prema društvu kao cjelini. Odnos službenika prema upravnoj organizaciji.
  • Novi javni menadžment. (4)
    Washingtonski model: privatizacija – glavni instrument reforme. Tipovi privatizacije. Ekspanzija i posljedice privatizacije. Model menadžmenta putem rezultata: cjelovito upravljanje kvalitetom, upravljanje kakvoćom – Švedska, Britanski model upravljanja kvalitetom. Strateški menadžeri kao vođe. Decentralizacija: Švedska, Francuska, Nizozemska, tranzicijske zemlje i zemlje u razvoju. Drugi mehanizmi reformi: orijentacija na građane: Britanski pristup, Južna Afrika. Javno – privatno partnerstvo. Važnost javno-privatnog partnerstva. Kritika javno-privatnog partnerstva. Primjeri javno-privatnog partnerstva: Švicarska, Francuska, Velika Britanija, Kanada, Zemlje u razvoju.
Sadržaj seminara/vježbi
  • Sadržaj seminara
    Seminarska nastava je aplikativni dio teorijskih znanja, što znači da se na konkretnim primjerima iz prakse studenti uče prepoznavanju i rješavanju različitih problema iz područja javnog menadžmenta.
Ishodi učenja kolegija
Ishodi učenja programa
  • Primijeniti etička načela, zakonsku regulativu i norme koje se koriste u struci
  • Procijeniti uvjete za primjenu suvremenih informacijskih i komunikacijskih tehnologija (IKT), savjetovati druge u primjeni IKT-a te u zadanom kontekstu odrediti utjecaj na pojedinca, organizaciju i društvo.
  • Modelirati probleme iz područja informacijskih i poslovnih sustava korištenjem matematičkih metoda, metoda razvoja informacijskih sustava i koncepata planiranja, upravljanja i poslovanja
  • Analizirati uvjete, donositi odluke, savjetovati druge te primijeniti odluke u zadanom kontekstu rješavanja problema iz područja informacijskih i poslovnih sustava
  • Vrednovati učinkovitost uvođenja i korištenja programskih rješenja i pripadajuće infrastrukture za konkretne problemske domene
  • Voditi interdisciplinarni tim i raditi u takvom timu te razviti planove upravljanja karijerom za sebe i članove tima uključujući elemente cjeloživotnog učenja i razvoj kompetencija poduzetnosti
  • Svrsishodno komunicirati na hrvatskom i stranom jeziku, unaprijediti komunikaciju sa svim dionicima (klijentima, korisnicima i kolegama) uz primjenu odgovarajuće terminologije uključujući popularizaciju suvremenih informatičkih trendova i tema
  • Primijeniti odgovarajuće metode i tehnike projektiranja, planiranja, razvoja i uvođenja složenog informacijskog sustava u suvremenim razvojnim okolinama
  • Optimizirati procese poslovnog sustava organizacije u suradnji sa stručnjacima odabirom metoda i koncepata planiranja, upravljanja organizacijom i analize poslovanja
  • Oblikovati softversku arhitekturu složenog informacijskog sustava, odabrati i postaviti njegovu odgovarajuću tehnološku platformu i sigurnosne mehanizme te programirati dijelove složenog sustava
  • Utvrditi uvjete za primjenu ključnih informacijskih tehnologija, procijeniti njihov učinak i u zadanom kontekstu donositi odluke i davati savjete vezano uz upravljanje IT uslugama i resursima
  • Analizirati uvjete za primjenu, savjetovati i u zadanom kontekstu donositi odluke vezane uz metodološke pristupe razvoju organizacijskih i informacijskih sustava
  • Osmsliti projekt učinkovitog unapređenja poslovnog sustava u osnovnim vertikalnim područjima uz korištenje suvremenih IKT, realizirati takav projekt vlastitim razvojem ili izborom odgovarajućeg standardnog softvera
  • Analizirati objekte poslovnog sustava te postaviti formalni model objektnog sustava kao temelj izgradnje informacijskog sustava.
  • Dizajnirati i izgraditi sustav temeljen na distribuiranim bazama podataka i velikim izvorima znanja korištenjem tehnika izgradnje velikih i distribuiranih podatkovnih sustava i razrješavanja konflikata između kompetitivnih izvora znanja.
  • Izgraditi računalni sustav za pohranu podataka i znanja uključujući digitalne arhive.
  • Predložiti poboljšanja poslovnog sustava temeljem optimiziranog modela poslovnih procesa i poslovnih pravila.
  • Modelirati i izgraditi analitički podatkovni sustav skladišta podataka i višedimenzionalnih kocaka temeljen na postojećem transakcijskom sustavu.
  • Izgraditi i optimizirati model procesa, klasa podataka i poslovnih pravila poslovnog sustava te predložiti poboljšanja poslovnog sustava.
  • Modelirati i izgraditi sustave temeljene na znanju i sustave za podršku u odlučivanju.
  • Identificirati potrebe za strategijskim i upravljačkim promjenama u organizacijama
  • Primijeniti metode upravljanja životnim ciklusom informacijskog sustava organizacije te osmisliti i primijeniti suvremene strategije nastupa na tržištu informatičkih proizvoda i usluga
  • Definirati elemente strategijskog kontinuuma i primijeniti metode strategijskog upravljanja uz potporu informacijsko komunikacijske tehnologije.
  • Razviti i validirati sustav mjerenja organizacijske učinkovitosti uz primjenu IKT
  • Analizirati tržište primjenom informacijsko-komunikacijskih tehnologija
  • Analizirati poslovne procese te preporučiti i primijeniti odgovarajuće informacijske i komunikacijske tehnologije za unapređenje poslovnih procesa
  • Prezentirati razvoj i organizaciju odgojno-obrazovnih sustava, povijest informatike i računarstva, ustroj odgojno-obrazovnog procesa, društvenu uvjetovanost odgojno-obrazovne prakse i primijeniti suvremene odgojno-obrazovne koncepcije
  • Organizirati nastavni proces uključujući i poučavanje upotrebom tehnologije i u kriznim uvjetima te osmisliti postupke za upravljanje procesom učenja i poučavanja uz primjenu odrednica djelovanja i ponašanja ljudske jedinke i dinamike grupe
  • Artikulirati nastavni sat primjenjujući primjerene nastavne metode i oblike rada, didaktičke principe i nastavna sredstva
  • Voditi pedagošku dokumentaciju, ispitivanje, ocjenjivanje i vrednovanje u skladu sa zakonskom regulativom i kriterijima osobne i profesionalne etičnosti
  • Poučavati učenike primjeni različitih oblika učenja, samovrednovanju i samoreguliranom učenju
  • Upravljati razrednim odjeljenjem, i surađivati s roditeljima i drugim strukturama unutar i izvan odgojno-obrazovne institucije
  • Primijeniti i sukreirati suvremene računalne sustave u dizajnu obrazovnog informacijskog sustava u nastavi u skladu s pedagoškim i metodičkim principima te ih popularizirati sukladno trendovima i potrebama
  • Primijeniti principe proceduralnog programiranja, interneta, weba, stolnih aplikacija u kontekstu rješavanja problema iz realnog svijeta
  • Formulirati problem iz realnog svijeta u smislu problemskog zadatka u informatici te ga znati riješiti i rješenje evaluirati
  • Izvoditi proces poučavanja u multikulturalnim i multietničkim sredinama i drugim posebnim uvjetima (treća dob, centri izvrsnosti …)
  • Strukturirati i procjenjivati osobna i profesionalna iskustva (razvijati refleksivnu praksu) uključujući cjeloživotno učenje
Osnovna literatura
  • Perko-Šeparović, I. Izazovi javnog menadžmenta: dileme javne uprave, Zagreb, Golden marketing/Tehnička knjiga, 2006.
  • Modernising Government, OECD 2005.
Dopunska literatura
  • Bryson, J. M. Strategic Planning for Public and Nonprofit Organizations, Jossey-Bass, 1995.
  • Drucker, P. F. Managing the Non-Profit Organization, HarperCollins Publishers, New York, 1990.
  • Pusić, E. Nauka o upravi, Školska knjiga, Zagreb, 1996.
  • Marčetić, G. Upravljanje ljudskim potencijalima u javnoj upravi, Društveno veleučilište Zagreb, 2007.
  • Koprić, I., i dr. Javna uprava – nastavni materijali, Društveno veleučilište i Pravni fakultet, Zagreb, 2006.
  • Van Wart, M. Changing Public Sector Values, New York, NY, Garland Publishing, 1998.
Slični kolegiji
Redoviti studenti Izvanredni studenti
U kalendaru ispod se nalaze konzultacije predmetnih nastavnika, no za detalje o konzultacijama možete provjeriti na profilu pojedinog predmetnog nastavnika.
2025 © Fakultet organizacije i informatike, Centar za razvoj programskih proizvoda