Sadržaj se učitava...
mdi-home Početna mdi-account-multiple Djelatnici mdi-script Studiji mdi-layers Katedre mdi-calendar-clock Raspored sati FOI Nastava search apps mdi-login
Kvaliteta i mjerenja u informatici
Quality and Measuring in Informatics
2021/2022
5 ECTSa
Informatika u obrazovanju 1.3 (IUO)
Organizacija poslovnih sustava 1.3 (OPS)
Informacijsko i programsko inženjerstvo 1.3 (IPI)
Baze podataka i baze znanja 1.3 (BPBZ)
Katedra za razvoj informacijskih sustava
SP
3. semestar
Osnovne informacijemdi-information-variant Izvođači nastavemdi-account-group Nastavni plan i programmdi-clipboard-text-outline Model praćenjamdi-human-male-board Ispitni rokovimdi-clipboard-check-outline Rasporedmdi-calendar-clock Konzultacijemdi-account-voice
Izvođenje kolegija
Cilj kolegija
Cilj kolegija jest upoznati studente sa cjelovitim pristupom upravljanju kvalitetom u svim aspektima informatike, kao i s potrebnim mjerenjima koja su nezaobilazni dio takvih sustava. Pri tome detaljno se analizira kvaliteta kao suvremena poslovna paradigma, prikazuje se: ISO 9000 model kvalitete sustava, primjena normi (standarda) u informatici, metode unapređenja u proizvodnji programske opreme, metode potpore razvoju IS-a, te primjena statističkih metoda i tehnika u informatici. Sastavni dio takvih sustava jesu i mjerenja (metrike). U predmetu se daje taksonomija suvremenih područja mjerenja u informatici, te prikazuju pojedini dijelovi, kao što su: mjerenja kvalitete poslovnih sustava, mjerenja kvalitete poslovnih procesa, mjerenja u strukturnom i objektnom razvoju IS-a, mjerenja učinkovitosti investicija u informatiku, mjerenja nekih specifičnih područja, kao npr. pripremljenost neke sredine za elektroničko poslovanje, razina sigurnosti IS-a, itd. Predmet na uravnotežen način daje teoretske osnove iz ovog područja, ali i prikazuje praktičnu primjenu pripadajućih koncepata, metoda, tehnika i alata. Namijenjen je stručnjacima koji žele usvojiti potrebna znanja iz ovog, toliko važnog područja, kako bi mogli voditi takve projekte u praksi i dalje produbljavati stečena znanja.
Preduvjeti
Kolegij nema definirane preduvjete
Norma kolegija
Predavanja
30 sati
Vježbe u praktikumu
30 sati
Nastavnik Uloga na kolegiju Oblik nastave Tjedana Sati Grupa
Kirinić Valentina Nositelj Predavanja
Vježbe u praktikumu
7
7
2
2
1
5
Draganić Melita Nositelj Predavanja
Vježbe u praktikumu
8
8
2
2
1
5
Sadržaj predavanja
  • Kvaliteta kao suvremena poslovna paradigma
    Izučavanje pojma i značaja kvalitete u IT. Razine zrelosti kvalitete – kontrola kvalitete, osiguranje kvalitete, cjelovito upravljanje kvalitetom, poslovna izvrsnost. Europska, američka i japanska doktrina kvalitete. Norme kvalitete. Vodeće svjetske i regionalne organizacije za normizaciju s aspektom na ICT (ISO, IEC, ANSI, CEN, CENELEC, BS, DIN, SEI, ESI). Hrvatski zavod za norme. Vrste normi.
  • Kvaliteta u proizvodnji programske opreme
    Značajke kvalitete PO. Razvojni pravci i mogući pristupi poboljšanju kvalitete PO: - Izučavanje i primjena normi proizvoda (ISO 9126, ISO 14597,…) - SPI (Software process improvement) pristup i postojeći okviri CMM, CMMI, SPICE, ISO 15503,.. - ISO 25000
  • Planiranje kvalitete programske opreme
    Značaj planiranja kvalitete PO. Taksonomija i modeli kvalitete PO (Bohem, McCall, Dromey, Kann, ISO 9126,…). Atributi unutarnje i vanjske kvalitete PO i kvalitete sa stajališta korisnika. Plan kvalitete PO. Pridruživanje metrika atributima kvalitete PO. Korištenja norme ISO 9126 u planiranju kvalitete PO i pripremi za mjerenja njenog ostvarenja.
  • Mjerenje kvalitete programske opreme
    Pristupi metrikama kvalitete PO (AMI, DoD,..). Strukturne metrike. Veličina izvornog koda, Ciklomatska kompleksnost, Pokrivenost koda, Metrika funkcijskih točaka. Objektne metrike.
  • Verifikacija, validacija i testiranje programske opreme
    Definiranje V&V&T procesa. Strategije testiranja PO: bijela i crna kutija. Metode testiranja bijele kutije (testiranje strukture, testiranje uvjeta, testiranje grananja, testiranje puteva, testiranje tokova podataka, testiranje kontrolnih struktura, testiranje pokrivenosti). Metode testiranja crne kutije (testiranje funkcija, testiranje ulaza/izlaza, testiranje izračuna, testiranje podataka, nefunkcijska testiranja: performance, sigurnosti, konfiguracije, oporavljanja,,,). Regresijsko testiranje. Razine testiranja: jedinično, integracijsko testiranje, sistemsko testiranje, testiranje prihvatljivosti. Norma ISO / IEC 14598 i njeno povezivanje s normom ISO / IEC 9126. Alati za potporu testiranju PO. Testiranje PO kao profesija.
  • Doprinos sustava kvalitete razvoju IT struke
    Kvaliteta i zrelost struke. Kvaliteta i IT praksa. Kvaliteta i IT u poslovnom sustavu. Kvaliteta i IT u RH.
  • Upravljanje razvojem zrelosti u proizvodnji programske opreme (SPI) - 1. dio (uvod)
    Koncept, značajke i učinci SPI pristupa u proizvodnji PO. Verzije CMM modela. Ustrojstvo i način korištenja CMMI modela.
  • Upravljanje razvojem zrelosti u proizvodnji programske opreme (SPI) - 2. dio (primjena)
    Koncept, značajke i učinci SPI pristupa u proizvodnji PO. Verzije CMM modela. Ustrojstvo i način korištenja CMMI modela. Procjena sposobnosti pojedinih procesa i određivanje njihove razine zrelosti kao i razine zrelosti softverske organizacije putem modela CMMI i SPICE te norme ISO/IEC 15504. Izrada programa poboljšanja utjecajem na ključna područja procesa. Alati za potporu SPI-u. Primjena SPICE modela i norme ISO/IEC 15504 kroz pojedine alate (Spice 1-2-1; Appraisal Assistant,…)
  • Životni ciklus složenih IT sustava - uvod u norme ISO/IEC 12207 i 15288
    Kvaliteta životnog ciklusa složenih IT sustava. Procesi životnog ciklusa složenih IT sustava. Norme ISO/IEC 12207 i 15288 kao potpora kvaliteti životnog ciklusa složenih IT sustava. Cilj, svrha, namjena i struktura ovih normi i njihova harmonizacija.
  • Životni ciklus složenih IT sustava - primjena normi ISO/IEC 12207 i 15288
    Način korištenja normi ISO/IEC 12207 i 15288 u različitim situacijama – u usuglašavanju, u organizaciji programa, u vođenju projekata, u tehničkim procesima, te u implementaciji i potpori.
  • ISO 9001 sustavi kvalitete u ICT-u - razvoj
    ISO 9001 kao skup poslovnih pravila. Razumijevanje koncepta, temeljnih načela i zahtjeva ISO 9001 sustava u ICT-u. Ustrojstvo ISO 9001 sustava kvalitete. PDCI krug kvalitete u ICT organizacijama. Projektiranje i implementacije takvog sustava u ICT organizacijama. Učinci ISO 9001 sustava u ICT organizacijama. Razvoj ISO 9001 sustava do poslovne izvrsnosti.
  • ISO 9001 sustavi kvalitete u ICT-u - primjena
    ISO 9001 sustavi za različite ICT organizacije: distributerske, programske, integratorske, telekom i konzalting tvrtke. Povezivanje strategije ICT organizacije i određivanje politike i ciljeva kvalitete.
  • Primjena statističkih metoda i tehnika u potpori upravljanja kvalitetom u IT
    Primjena Ishikawinih tehnika (dijagrami tijeka, dijagrami rasipanja, histrogram, Pareto dijagrami, dijagrami uzorka i posljedica, poligoni frekvencija, kontrolne karte), statistički pokazatelji u poboljšanju kvalitete u ICT-u. Primjena razvijenijih statističkih metoda u poboljšanju kvalitete u IT.
  • Neka specifična mjerenja u ICT
    Mjerenja razine vladanja ICT-em u poslovnom sustavu CobIT pristupom. Mjerenje razine zrelosti CobIT poslovnih procesa i ukupne razine zrelosti korištenja potencijala ICT-a u poslovnom sustavu. Norma ISO / IEC 38500 kao potpora upravljanju razvojem zrelosti iskorištenja potencijala IT-a u poslovnom sustavu. Certificiranje IT sustava po ovoj normi. Načini mjerenja uspješnosti pojedinih zemalja u korištenju IT potencijala. Stanje u svijetu, usporedbe među zemljama i pozicija Hrvatske. Kvaliteta upravljanja IT rizicima u poslovnom sustavu – primjena norme ISO 31000. Upravljanje razvojem zrelosti IT projekata. Mjerenja poslovne vrijednosti IT-a.
Sadržaj seminara/vježbi
  • 1.Uvodna vježba: Kvaliteta kao suvremena poslovna paradigma
    Pronalaženje izvora informacija na webu
  • 2.Planiranje i mjerenje kvalitete programske opreme - 1.dio
    Uvod u ISO 9126 Postavljanje plana kvalitete za vlastiti softverski proizvod
  • 3.Planiranje i mjerenje kvalitete programske opreme - 2.dio
    Dovršavanje plana kvalitete za vlastiti softverski proizvod
  • 4.Dovršavanje plana kvalitete za vlastiti softverski proizvod
    Procjena kvalitete vlastitog softverskog proizvoda
  • 5.Testiranje programske opreme
    Postavljanje plana testiranja i izbor alata za testiranje vlastitog softverskog proizvoda
  • 6.Zadaci: planiranje i mjerenje kvalitete vlastitog softvera
    Prezentacija rezultata izvršenja zadataka planiranje i mjerenje kvalitete vlastitog softverskog proizvoda
  • 7.Zadaci:testiranje vlastitog softverskog proizvoda
    Prezentacija rezultata izvršenja zadataka testiranja vlastitog softverskog proizvoda
  • 8.Unapređenje procesa proizvodnje softvera (SPI) - 1.dio
    Unapređenje procesa proizvodnje softvera temeljem SPICE – ISO/IEC 15504 (u alatu APPRAISAL ASSISTANT Beta 3)
  • 9.Unapređenje procesa proizvodnje softvera (SPI) - 2.dio
    Unapređenje procesa proizvodnje softvera temeljem CMMI (u alatu APPRAISAL ASSISTANT Beta 3)
  • 10.Norme životnog ciklusa sustava i programske opreme
    Primjena normi ISO/IEC 12207 i ISO/IEC 15289
  • 11.Zadaci: unapređenje procesa proizvodnje softvera
    Prezentacija rezultata izvršenja zadataka unapređenja procesa proizvodnje softvera (Spice ili ISO/IEC 15504; CMMI)
  • 12.Razvoj ISO 9001:2008 sustava kvalitete u ICT-u
    - načela norme ISO 9000 - zahtjevi norme ISO 9001 - projektiranje ISO 9001 (obavezna dokumentacija)
  • 13.Primjena ISO 9001 sustava kvalitete u ICT-u -1.dio
    Polazišta upravljanja kvalitetom u ICT organizaciji (vizija/misija/strategija/problemi/poslovni rizici/svrha i motivi uvođenja ISO 9001);definiranje ISO 9001 procedura po točkama 4 i 5 norme ISO 9001
  • 14.Primjena ISO 9001 sustava kvalitete u ICT-u -2.dio
    definiranje ISO 9001 procedura po točkama 6,7 i 8 norme ISO 9001; ocjena uprave sustava kvalitete; učinci primjene sustava kvalitete ISO 9001
Ishodi učenja kolegija
  • promicati, uvoditi i koristiti metode upravljanja razvojem zrelosti IT organizacija
  • promicati, uvoditi i koristiti metrike u IT organizacijama
  • promicati, uvoditi i koristiti norme i metode upravljanja kvalitetom
  • promicati, uvoditi i koristiti norme kvalitete programskog inženjerstva
Ishodi učenja programa
  • Primijeniti etička načela, zakonsku regulativu i norme koje se koriste u struci
  • Procijeniti uvjete za primjenu suvremenih informacijskih i komunikacijskih tehnologija (IKT), savjetovati druge u primjeni IKT-a te u zadanom kontekstu odrediti utjecaj na pojedinca, organizaciju i društvo.
  • Modelirati probleme iz područja informacijskih i poslovnih sustava korištenjem matematičkih metoda, metoda razvoja informacijskih sustava i koncepata planiranja, upravljanja i poslovanja
  • Analizirati uvjete, donositi odluke, savjetovati druge te primijeniti odluke u zadanom kontekstu rješavanja problema iz područja informacijskih i poslovnih sustava
  • Vrednovati učinkovitost uvođenja i korištenja programskih rješenja i pripadajuće infrastrukture za konkretne problemske domene
  • Voditi interdisciplinarni tim i raditi u takvom timu te razviti planove upravljanja karijerom za sebe i članove tima uključujući elemente cjeloživotnog učenja i razvoj kompetencija poduzetnosti
  • Svrsishodno komunicirati na hrvatskom i stranom jeziku, unaprijediti komunikaciju sa svim dionicima (klijentima, korisnicima i kolegama) uz primjenu odgovarajuće terminologije uključujući popularizaciju suvremenih informatičkih trendova i tema
  • Primijeniti odgovarajuće metode i tehnike projektiranja, planiranja, razvoja i uvođenja složenog informacijskog sustava u suvremenim razvojnim okolinama
  • Optimizirati procese poslovnog sustava organizacije u suradnji sa stručnjacima odabirom metoda i koncepata planiranja, upravljanja organizacijom i analize poslovanja
  • Oblikovati softversku arhitekturu složenog informacijskog sustava, odabrati i postaviti njegovu odgovarajuću tehnološku platformu i sigurnosne mehanizme te programirati dijelove složenog sustava
  • Utvrditi uvjete za primjenu ključnih informacijskih tehnologija, procijeniti njihov učinak i u zadanom kontekstu donositi odluke i davati savjete vezano uz upravljanje IT uslugama i resursima
  • Analizirati uvjete za primjenu, savjetovati i u zadanom kontekstu donositi odluke vezane uz metodološke pristupe razvoju organizacijskih i informacijskih sustava
  • Osmsliti projekt učinkovitog unapređenja poslovnog sustava u osnovnim vertikalnim područjima uz korištenje suvremenih IKT, realizirati takav projekt vlastitim razvojem ili izborom odgovarajućeg standardnog softvera
  • Analizirati objekte poslovnog sustava te postaviti formalni model objektnog sustava kao temelj izgradnje informacijskog sustava.
  • Dizajnirati i izgraditi sustav temeljen na distribuiranim bazama podataka i velikim izvorima znanja korištenjem tehnika izgradnje velikih i distribuiranih podatkovnih sustava i razrješavanja konflikata između kompetitivnih izvora znanja.
  • Izgraditi računalni sustav za pohranu podataka i znanja uključujući digitalne arhive.
  • Predložiti poboljšanja poslovnog sustava temeljem optimiziranog modela poslovnih procesa i poslovnih pravila.
  • Modelirati i izgraditi analitički podatkovni sustav skladišta podataka i višedimenzionalnih kocaka temeljen na postojećem transakcijskom sustavu.
  • Izgraditi i optimizirati model procesa, klasa podataka i poslovnih pravila poslovnog sustava te predložiti poboljšanja poslovnog sustava.
  • Modelirati i izgraditi sustave temeljene na znanju i sustave za podršku u odlučivanju.
  • Identificirati potrebe za strategijskim i upravljačkim promjenama u organizacijama
  • Primijeniti metode upravljanja životnim ciklusom informacijskog sustava organizacije te osmisliti i primijeniti suvremene strategije nastupa na tržištu informatičkih proizvoda i usluga
  • Definirati elemente strategijskog kontinuuma i primijeniti metode strategijskog upravljanja uz potporu informacijsko komunikacijske tehnologije.
  • Razviti i validirati sustav mjerenja organizacijske učinkovitosti uz primjenu IKT
  • Analizirati tržište primjenom informacijsko-komunikacijskih tehnologija
  • Analizirati poslovne procese te preporučiti i primijeniti odgovarajuće informacijske i komunikacijske tehnologije za unapređenje poslovnih procesa
  • Prezentirati razvoj i organizaciju odgojno-obrazovnih sustava, povijest informatike i računarstva, ustroj odgojno-obrazovnog procesa, društvenu uvjetovanost odgojno-obrazovne prakse i primijeniti suvremene odgojno-obrazovne koncepcije
  • Organizirati nastavni proces uključujući i poučavanje upotrebom tehnologije i u kriznim uvjetima te osmisliti postupke za upravljanje procesom učenja i poučavanja uz primjenu odrednica djelovanja i ponašanja ljudske jedinke i dinamike grupe
  • Artikulirati nastavni sat primjenjujući primjerene nastavne metode i oblike rada, didaktičke principe i nastavna sredstva
  • Voditi pedagošku dokumentaciju, ispitivanje, ocjenjivanje i vrednovanje u skladu sa zakonskom regulativom i kriterijima osobne i profesionalne etičnosti
  • Poučavati učenike primjeni različitih oblika učenja, samovrednovanju i samoreguliranom učenju
  • Upravljati razrednim odjeljenjem, i surađivati s roditeljima i drugim strukturama unutar i izvan odgojno-obrazovne institucije
  • Primijeniti i sukreirati suvremene računalne sustave u dizajnu obrazovnog informacijskog sustava u nastavi u skladu s pedagoškim i metodičkim principima te ih popularizirati sukladno trendovima i potrebama
  • Primijeniti principe proceduralnog programiranja, interneta, weba, stolnih aplikacija u kontekstu rješavanja problema iz realnog svijeta
  • Formulirati problem iz realnog svijeta u smislu problemskog zadatka u informatici te ga znati riješiti i rješenje evaluirati
  • Izvoditi proces poučavanja u multikulturalnim i multietničkim sredinama i drugim posebnim uvjetima (treća dob, centri izvrsnosti …)
  • Strukturirati i procjenjivati osobna i profesionalna iskustva (razvijati refleksivnu praksu) uključujući cjeloživotno učenje
Osnovna literatura
  • ISO/IEC 9126 - Software engineering - Quality model / Planning / Evaluation, International Organization for Standardisation, Geneve, Switzerland
  • ISO/IEC 12207 - Software Life Cycle Processes, International Organization for Standardisation, Geneve, Switzerland, 2009
  • ISO/IEC 14598 - Software engineering - Product evaluation, International Organization for Standardisation, Geneve, Switzerland, 2008
  • ISO/IEC 9126:2008 - Quality management, International Organization for Standardisation, Geneve, Switzerland, 2008
  • CMMI - Capability marurity models, Carnegie Mellon University, Pennsilvania, 2009.
Dopunska literatura
  • Za svaku tematsku cjelinu u materijalima s predavanja navedena je vrlo relevantna literatura
  • Brojni izvori na Webu.
Slični kolegiji
Redoviti studenti Izvanredni studenti
U kalendaru ispod se nalaze konzultacije predmetnih nastavnika, no za detalje o konzultacijama možete provjeriti na profilu pojedinog predmetnog nastavnika.
2025 © Fakultet organizacije i informatike, Centar za razvoj programskih proizvoda